Branschbytare och chef, hur svårt kan det vara? Del 2.

Många chefer upplever sig ”fastlåsta” i sin bransch, att vid karriärbyten i livet mötas av stor skepticism kring hur man skulle klara en ny bransch, att arbetsgivare ofta väljer chefer ur det egna branschledet. På Signpost tror vi på att rekrytera chefer utifrån potential. Att erfarenheter från andra branscher är viktigt för utvecklingen av näringsliv och organisationer, det är vår utgångspunkt!

Vi är nyfikna på ämnet och nr två i vår miniintervju-serie är Johanna Ragnartz, idag VD för stiftelsen Håll Sverige Rent.

 

Hej Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent! Hur många gånger har du under din karriär helt bytt bransch?

Hej! Ja, det är nog fyra stora kast som är definitiva branschbytare hittills, efter 23 år på Arla blev det Poolia (Bemanning/rekryteringsföretag) och därefter Whitelines (entreprenörsföretag med designad skrivpappersprodukt) och så nu ideell organisation med stort samhällsansvar – Håll Sverige Rent – sen fyra år tillbaka.

 

Blev det lyckosamt och när blev det inte lyckosamt?

Generellt har det varit lyckosamt, men visst – mindre lyckosamt för mig var kanske bytet mellan Arla och Poolia. Jag minns första dagen när någon ringde på morgonen och hade en idé och sen igen på eftermiddagen för att fråga om det var klart nu. Riktigt så fort gick det inte på Arla… Det var nog inte branschen i sig som var problemet vid bytet utan snarare strukturerna runt omkring. 23 år i ett stort, processtyrt bolag som Arla till ett fortfarande mycket entreprenöriellt Poolia. Jag har ändå alltid varit trygg  med att jag har min verktygslåda och min arbetsmetodik vilket gör att branschbyte i sig inte känts problematiskt.

 

Finns det någon bransch som du tror är svårare än andra att komma till om man inte har ”branscherfarenheten”?

För det första tror jag inte alltid det är branscherfarenheten utan just det där jag talade om nyss – strukturer och processer – att komma från det jättestora till det lilla och tvärtom – till helt andra affärslogiker – det är det som kan vara svårt. Det gäller att snabbt greppa och förstå det. För mig personligen tror jag att väldigt kunskapsintensiva branscher – som läkemedel, forskning skulle vara knepigt – där kan förtroendet sitta i den djupa kunskapen och det hjälper inte med att ”bara vara chef”

 

När du själv/din organisation anställer chefer – hur viktigt är branscherfarenheten? Har du anställt något wild card någon gång, hur gick det?

Jag har gjort många rekryteringar genom åren, båda mycket lyckade och mindre. Själva branscherfarenheten är inte  så viktigt för oss just nu, däremot kunskapen om våra målgrupper så den ser jag är viktigare än att förstå ideell organisation t ex.

 

Har du någon tanke på hur vi alla ska kunna bli modigare och våga anställa chefer som kommer utanför den för rollen/uppdraget/företaget givna bransch man befinner sig i?

Vi måste som organisation bädda för att en miljö finns som gör det attraktivt för personer som kommer från andra branscher att vilja komma till oss. Vi måste våga förändra oss själva och framförallt se på vad som ska utföras – titta till potential och inte titta bakåt. Vi måste också våga låta oss misslyckas ibland. Visst – ju högre chef desto dyrare och mer sårbart med en felrekrytering!

 

Hur tycker du att vi på Signpost kan bidra till att öka förflyttning mellan branscher?

Så här är väl jättebra! Tala om ämnet, bidra genom att försöka presentera kandidater som kanske är lite utanför den ibland trånga kravprofilen, diskutera med uppdragsgivare och ge dem mod att anställa utanför komfortzonen – när man ser att det finns förutsättningar och potential.

 

Har du ett eller två råd till en chef som känner sig inlåst i sin bransch – hur göra en förflyttning?

Du måste prata om dig själv ur ett kunskaps- och erfarenhetsperspektiv och framhäv inte bransch. Prata sakfrågor! Arbeta med paketeringen. Se till att arbeta med ditt kontaktnät och nätverk som vet vad du går för, och se till att de som är i dessa nätverk är open-minded.

2018-12-08T23:28:03+00:002018-09-25|