Möt vår kollega ”Interim-Petra”!

 

Goda relationer är grunden till goda samarbeten. Att bygga upp en grundlig förståelse för vad som driver kundens affär framåt och samtidigt förstå kundens behov av kompetens på kort och lång sikt är centralt för framgång. Engagemanget för detta definierar vår seniorkonsult Petra Sedlingers ständigt säkra leverans!

 

Det var inte Petra som valde rekryteringsbranschen utan snarare rekryteringsbranschen som valde henne. Från början var det nämligen inte självklart att det var den yrkesbanan Petra skulle vandra. Istället var det fokus på marknadsföring, försäljning och framförallt den nära kontakten med människor som lade grunden till hennes karriär. Hennes tidigare erfarenheter visade sig även vara otroligt betydelsefulla i hennes nuvarande roll.

 

– Ganska tidigt märkte jag att jag hade en fallenhet för försäljning. Jag gillar känslan av att sätta mig in i en kunds verksamhet, affär, utmaningar och förstå behovet för att sedan kunna hjälpa till. 

 

När väcktes intresset för rekrytering?

 

– Redan innan jag började jobba med det professionellt så brukade jag matcha personer mot spännande jobb. Det var ofta kollegor och bekanta som jag matchade ihop med spännande företag jag kommit i kontakt med. Det var otroligt häftigt att känna att man kunnat hjälpa till. Att det blev lyckosamma matchningar gav mig inspiration. Detta i kombination med att det uppstod ett skifte i rekryteringsbranschen där efterfrågan på personer med min bakgrund och  kompetens blev än större gjorde att jag tog mod till mig och satsade på ett branschbyte! 

 

Du är idag affärsområdesansvarig för interim management på Signpost – vilka är de största utmaningarna på området?

 

– Ser man till rekryteringsprocesser kan det vara ganska tidskrävande historier. Det är mycket som ska klaffa innan någon blir anställd hos ett företag. Interim management är som en rekryteringsprocess fast i komprimerat format. Tidshorisonten är betydligt kortare, läget är skarpare, leveransen blir direkt avgörande. Jag gillar de nära och snabba processerna. För att klara av det krävs det att man har ett brett kontaktnät med tillgängliga seniora konsulter som man kan vända sig till fort. Proaktivitet och en nära kundrelation är “key”.

 

Vad är din största motivationsfaktor?

 

– Som jag nämnde tidigare, att hjälpa människor. Det är enligt mig det finaste man kan göra och det känner jag att jag gör varje dag. Indirekt är det på sätt och vis genom försäljning. Att identifiera en utmaning och sedan kunna presentera en lösning – så att både kunden och konsulten blir nöjda, då kan jag vara nöjd. Vi på Signpost vill vara nära kunden. Allt blir så mycket bättre och roligare då.

 

För Petras och Signposts del handlar mycket om det sistnämnda. 

 

– Ju bättre vi känner våra kunder, desto mer affärsvärde kan vi bidra med. Det finns en stor framtid för interimsbranschen. Vi befinner oss i en tid av ständig förändring där det kan vara svårt att samla all nödvändig kompetens inhouse. Det krävs ett visst arbetssätt, erfarenhet och en särskild kompetens för att komma in som interim och leverera direkt. Som chef behöver du vara trygg och kunna leda i förändring och behovet av nyckelpersoner och specialister inom olika områden varierar snabbt vilket kräver flexibilitet. Även vi behöver vara flexibla och vi har ett stort ansvar. Vårt uppdrag löper från ax till limpa, från första kontakt till att uppdraget är slutfört. Vi finns alltid till hands om stöd behövs.

 

Signpost sätter stort värde i att finnas nära kunden. Petra avslutar genom att ge sin syn på vad som verkligen utmärker Signpost erbjudande.

 

– Jag skulle vilja säga att vi är varma, grundliga, ger tid till det lilla extra. Tack vare att vi är så små kan vi spendera mer kvalitetstid tillsammans med både kunder och konsulter. Med hög kundkännedom och ett proaktivt arbetssätt kan vi ha god framförhållning och presentera lika snabba som effektiva lösningar!