Twittra eller inte twittra som ledare?

Framgångsfaktorer för ledare på Twitter

Känner du till Twitter-index? Här mäts bland annat världens mest inflytelserika ledare på Twitter. Det kan verka som ett värdelöst vetande, men studier visar på att 82 procent av konsumenterna litar mer på en VD som är aktiv på Twitter än den som inte är det.

Hela 78 procent av företagens medarbetare arbetar hellre för en Twitter-aktiv VD än en som inte är det. Så vad ska du som chef twittra om? Vi har svaret!

Var personlig

David Dubois på INSEAD utreder saken i en artikel. Det visar sig att framgångsfaktorer för ledare på Twitter är att vara personlig och att interagera med sina följare. Våga uppmana till dialog och diskussion!

Som  John Legere, CEOpå T-Mobile säger om nödvändigheten av att twittra:

“Who’s on Twitter? My customers, my employees, my competitor’s customers. And I hear every minute of every day how we’re doing and what we need to do differently.”

Det bästa med Twitter är att det inte behöver ta upp mycket av din tid. Du får inte överstiga 280 tecken, vilket gör att det går ganska snabbt att få ut sitt meddelande bland dina följare.

Så vad väntar du på? Börja twittra!

Vill du också inspireras till att bli en bättre chef och ledare? Gör det med oss på Signpost! Här har vi samlat vår kunskap om ledarskapsutveckling och coachning för dig att ta del av.

Till ledarskapsutveckling!