Googla på nyckelfaktorer för framgångsrikt ledarskap och vi gissar på att förtroende – tillit – kommer högt upp i träfflistan.

Låter enkelt, men är helt avgörande – att som chef bygga ett förtroendefullt klimat med tillit mellan medarbetare och mellan medarbetare och chef. Ett klimat som gör att chefen kan leverera sina resultat genom teamet – inte på egen hand!

Vi citerar den brittiska HR-konsulten och bloggaren Simon Jones bästa råd (från sidan http://www.managers.org.uk/insights)  för att bygga förtroende:

 

  • Kom ihåg att du har att göra med människor som har synpunkter och känslor och ett liv utanför jobbet.
  • Förstå att alla är annorlunda, och att en enda ledarstil eller ett tillvägagångssätt inte alltid är det mest effektiva.
  • Ge tydliga förväntningar och riktlinjer för både arbete och beteende – och se till att du själv lever upp till dem.
  • Behandla människor rättvist och konsekvent.
  • Förstå hur människor arbetar i lag och stöd dem för att utveckla dessa relationer.
  • Håll dina löften.