Känner du till Twitter-index? Som bl. a. mäter världens mest inflytelserika ledare på Twitter. Kan verka som ett värdelöst vetande, men faktum är att studier visar på att 82 procent av konsumenterna litar mer på en vd som är aktiv på Twitter än den som inte är det, samtidigt som 78 procent av företagens medarbetare hellre arbetar för en Twitter-aktiv vd än en som inte är det.

 

Och vad ska man då twittra om?  INSEAD’s David Dubois (Assistant Professor of Marketing at INSEAD and a Programme Director of Leading Digital Marketing Strategy) utreder saken i en artikel,  framgångsfaktorer är att vara personlig och interagera med sina följare.

Som John Legere, CEOpå T-Mobile rankad nr 12 på index-listan säger om nödvändigheten av att twittra:

“Who’s on Twitter? My customers, my employees, my competitor’s customers. And I hear every minute of every day how we’re doing and what we need to do differently.”

 

Läs mer om världens mest inflytelserika twittrande ledare här

http://knowledge.insead.edu/leadership-organisations/the-most-influential-ceos-on-twitter-4705

 

Och vem slår i indextaket? Tim Cook – Apple – och inte på grund av mängden; endast 50 tweets under mäteperioden 6 månader utan på grund av antal retweets – 2000 per inlägg!  Quality beats Quantity – som vanligt.