Interimskonsult, gigare, inhyrd – kärt barn har många namn!

Frukostseminariet den 25 september var fullsatt och vi kan konstatera att intresset för ämnet är stort både från våra kunder och från konsultsidan!

 

Tre av våra interimskonsulter, Ulrika Ekström, Magnus Oldenburg och Britta Bylander, som även varit beställare av konsulter,  delade generöst med sig av sina bästa tips kring vad man ska tänka på när man beställer konsulter. Kravspec, förberedelser, introduktion, inkludering, prissättning och ledarskap diskuterades.

 

Om du vill vara en professionell beställare bör du tänka på att:

Analysera ditt behov, var inte ”dum-snål” – hög kompetens som är dyrare kan vara extremt lönsamt.

Säkerställ tydliga uppdragsramar, men med flexibilitet..

Välj en partner som förstår dina behov och kan din verksamhet och därmed kan matcha med rätt konsulter.

Se till att konsulten blir inkluderad i organisationen!

 

 

Likaså fick vi berättelser om livet som interimskonsult; vad man bör tänka på innan man tar uppdrag, hur man vågar sig ut i ”frilanslivet”, varför ska man ta uppdrag via en konsultbyrå kontra att sälja in sig själv.  Det finns ett värde av att inte vara ”ensam” om något händer eller när man ska diskutera uppdragets innehåll och arvode. Alla egna konsulter klarar kanske inte 90 dagars betalningsvillkor osv.

 

Intresset var stort och vi hoppas på att kunna göra en favorit-i-repris inom en inte alltför avlägsen framtid!