På Stanford kan man gå en kurs om ”humor i affärer” ledd av professor Jennifer Aaker. Forskning visar att humor i ledarskapet är en underskattad men väl så viktig faktor för resultat i en organisation.

 

Ledare med humor kan bygga starkare kulturer, frigöra mer kreativitet och till och med förhandla bättre. ”Vi hör från unga ledare om det otroliga trycket på att ”vara rätt” säger Aaker. ”Många kämpar för att de håller fast vid den falska dikotomin mellan att ha humor och ta ditt arbete seriöst. Den rätta balansen ger makt till båda.”

Organisatoriskt visar forskning att kulturer som innehåller humor är mer motståndskraftiga. Det är också användbart i stressperioder eftersom det frigör oxytocin, vilket underlättar social bindning och ökar förtroendet. Det sociala smörjmedlet gör det också öppnar kanaler till bredare aspekter av äkthet och sårbarhet”, säger Bagdonas docent vid Stanford som arbetar med prof Aaker.

 

Forskningen visar också att ”rätt slags humor” (alltså inte humor som trycker ner andra, förlöjligar, diskriminerar etc) höjer uppfattningen om förtroende och kompetens hos chefer och faktum är att humor också kopplas till intelligens! Även skratt i sig kan höja statusen hos ledare, förmodligen beroende på att människor i makt är mer trygga i att bekvämt uttrycka känslor. Skrattet kan också verka avväpnande i spända situationer och använt rätt ett bra verktyg.

 

Vissa människor är spontant roliga, men om du behöver skriva in dina skämt i dina presentationer, så är det också OK säger Aaker. Och medan vi tenderar att tänka på humor som något som just de extroverta besitter (som berättar färgglada berättelser eller intryck), kan humor ta olika former för tystare ledare. ”Dessa människor älskar när deras humor är obemärkt av många men högt uppskattade av några”, säger Aaker/Bagdonas.

 

Men du då, känner du dig lite tråkig nu? Då avslutar vi med Aaker/Bagdonas visdom:

 

Din känsla för humor är en muskel: Det blir starkare ju mer du använder det.