Vi öppnar möjligheter till framtidens arbetsliv för välfärdens medarbetare och arbetsgivare.
Om rollen
Föreställ dig ett arbete där du gör skillnad – varje dag. I rollen som Ekonomichef har du en nyckelposition i att säkerställa en trygg och hållbar ekonomisk styrning av Omställningsfonden – en kollektivavtalsstiftelse som arbetar för att välfärdens medarbetare och arbetsgivare ska stå starka inför framtidens arbetsliv.
Du är en självklar del av ledningsgruppen och rapporterar till VD. Rollen innebär både ett strategiskt och operativt ansvar där du bidrar till utveckling, analys och styrning av ekonomin i en värderingsstyrd verksamhet med högt engagemang för samhällsnytta. Hos oss värdesätter vi engagemang, respekt och mod.
Som Ekonomichef leder du ett engagerat team om 10 personer bestående av flera befattningar såsom ekonom, ekonomiassistent, redovisningsansvarig, lönespecialist, jurist och handläggningschef. Tillsammans driver ni arbetet för en välfungerande administration och ett professionellt stöd till verksamheten.
I denna roll kommer du vara ansvarig för att;
Driva och utveckla det ekonomiska arbetet för god ekonomisk hushållning
Driva frågor som rör ekonomi och administration
Ansvara för redovisningen, budget- och prognosarbete samt ekonomisk uppföljning, analys och rapportering
Förvalta verksamhetens kapital tillsammans med banker och externa förvaltare
Ingå i ledningsgruppen och föredra ekonomiska frågor i styrelse och kapitalutskott
Vara systemägare för samtliga ekonomisystem
Intern och extern rapportering
Övergripande ansvar för ekonomiavdelningen med personal- och arbetsmiljöansvar
Vi söker dig som:
Har civilekonomexamen eller motsvarande akademisk utbildning inom ekonomi
Har minst 5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, inklusive verksamhets- och personalansvar
Har erfarenhet av kapitalförvaltning
Har mycket goda kunskaper inom redovisning, bokföring, ekonomisk uppföljning och budgetering
Har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
Är van vid att arbeta i ekonomisystem och har mycket goda kunskaper i Excel
Är en trygg och tillitsfull ledare med god analytisk och strategisk förmåga
Vi erbjuder
Vi erbjuder en meningsfull roll där du gör skillnad och får möjlighet att påverka en viktig sektor. Hos oss erbjuds konkurrenskraftiga villkor med lön och förmåner som stödjer balansen mellan arbete och privatliv. Du ges också goda möjligheter till professionell utveckling i en öppen, värderingsdriven kultur där våra värdeord – engagemang, respekt och mod – står i fokus. Vi tror på nyfikenhet och lärande som en naturlig del av vardagen.
Är du den vi söker?
Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 21 september 2025.
Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.
Vill du veta mer innan du söker är du välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult Anna Rydbacken på 0709–815 873, anna.rydbacken@signpost.se eller Anna-Sofia Renman på 0708–178 399, anna-sofia.renman@signpost.se . Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Skicka din ansökan med CV så kontaktar vi dig. Intervjuer kommer hållas löpande, så vi uppmanar dig att söka redan idag. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi ser fram emot din ansökan!
Omställningsfondens uppdrag är att underlätta omställning inom välfärden. Vi stöttar arbetsgivare och medarbetare inom kommuner, regioner och kommunala företag med omställningsinsatser, kompetensutveckling och karriärvägledning. Vårt arbete bidrar till att stärka välfärdens kompetensförsörjning och skapa hållbara möjligheter för framtidens arbetsliv.
Anna är VD och partner på Signpost sedan april 2022. Hon har över 20 års chefserfarenhet inom rekryteringsbranschen med fokus på specialist- och chefsrekryteringar genom annonserad rekrytering och search samt personbedömningar av ledare inom såväl offentlig som privat sektor. Anna är certifierad i flertalet arbetspsykologiska testverktyg såsom OPQ, Verify, Adept-15, Shapes och Scales.
I sin tidigare chefsroll på interims- och rekryteringsföretaget TNG ansvarade hon för att utveckla bolagets datadrivna och fördomsfria rekryteringsmetodik utifrån vetenskapliga grunder. Anna har också erfarenhet från ledarutveckling, organisationsutveckling samt styrelse- och ledningsgruppsarbete. Hon är också medlem i SIS arbete med ISO10667 och DNVs expertgrupp för certifiering av rekryterare i Sverige.
Anna är civilekonom med inriktning på organisation/management från Umeå Universitet och Handelshöjskolen i Köpenhamn.
Anna-Sofia är seniorkonsult på Signpost med över 20 års erfarenhet av högre chefsrekrytering på företag som Alumni, Poolia, MPS Sverige AB och Luftfartsverket. Hon har arbetat med en bred variation av chefsroller, inklusive styrelserekrytering och assessment inom både privat och offentlig sektor.
Med en djup förståelse för vad som krävs för att lyckas i dagens snabbrörliga affärsklimat, använder hon sitt omfattande nätverk och sin expertis inom rekrytering och ledarskap för att hjälpa Signposts kunder hitta framgångsskapande ledare för både dagens och morgondagens utmaningar.