Svensk Scenkonst är den samlande bransch- och arbetsgivarorganisationen för professionell scenkonst i Sverige. De drygt 260 medlemmarna – teatrar, orkestrar, operahus, dans- och cirkuskompanier, regionmusikorganisationer samt produktionsbolag och andra näraliggande verksamheter – skapar scenkonstupplevelser av högsta kvalitet för publik i hela landet.
Svensk Scenkonst verkar för att medlemmarna skall ha bästa möjliga förutsättningar att utveckla sin konstnärliga verksamhet och vara ansvarstagande arbetsgivare. Det innebär att organisationen driver viktiga frågor kring arbetsvillkor, finansiering, upphovsrätt, internationalisering och kulturpolitik.
Arbetsplatsen präglas av en familjär och inkluderande kultur, där man värdesätter engagemang, samarbete och professionalism och är stolta över att spela en central roll i branschens utveckling. Placeringen är i centrala Stockholm och du rapporterar till VD, Mikael Brännvall. Resor inom Sverige förekommer.
Rollen som Administrativ chef
I rollen som Administrativ chef blir du navet i organisationen. Du har det övergripande ansvaret för den administrativa verksamheten och fungerar som en nyckelperson för både kansliet, ledningen och våra medlemmar.
Dina ansvarsområden omfattar bland annat:
Ekonomi; ansvar för redovisning, bokslut, rapportering, budget, prognoser samt viss kapitalförvaltning
HR och personalfrågor
Medlemsadministration; medlemsärenden samt rekrytering av nya medlemmar
IT, telefoni och säkerhet; drift och utveckling av kontorsstöd
Intern service och lokalfrågor
Styrelsestöd; sekreterare i styrelsen, dokumentation och planering/genomförande av årsstämman
Remisshantering och rådgivning; bevaka relevanta politikområden och regelverk, bidra till påverkansarbete samt ge stöd till medlemmarna
Du har formellt personalansvar för två medarbetare (redovisningsekonom och administrativ koordinator) och ingår i ledningsgruppen tillsammans med VD, förhandlingschef och kommunikationschef.
Rollen innebär också att du representerar Svensk Scenkonst externt – i nätverk, samarbeten med andra organisationer och i kulturpolitiska sammanhang. Du blir dessutom sammanhållande för två nätverk av ekonomichefer/administrativa chefer bland medlemsorganisationerna.
Vem är du?
Vi söker dig som vill ta ansvar, driva utveckling och vara ett stöd för både ledning och medlemmar. För att lyckas i rollen tror vi att du har:
Civilekonomexamen eller motsvarande
Gedigen erfarenhet från ekonomichefs- eller administrativ chefsroll
Dokumenterad ledarerfarenhet
Mycket god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
Goda kunskaper i svenska och engelska
Stark administrativ och analytisk förmåga
Det är meriterande om du har erfarenhet från medlemsstyrda organisationer, ideella föreningar eller arbetsgivar-/branschorganisationer. Du har ett genuint kulturintresse samt intresse för de kulturpolitiska frågorna.
Dina personliga egenskaper
Som person är du strategisk och har helhetssyn, men kan också gå ner på detaljnivå när det behövs. Du har lätt för att engagera och entusiasmera andra, är prestigelös och trivs med att samarbeta. Du är strukturerad, resultatorienterad och handlingskraftig med modet att tänka nytt och driva förändring.
Svensk Scenkonst erbjuder en arbetsplats där du får stort ansvar, inflytande och möjlighet att påverka samtidigt som du blir en del av ett litet, kunnigt och engagerat team med en varm och inkluderande kultur. Din insats kommer att bidra till att medlemmarna får ännu bättre förutsättningar att sprida scenkonst av högsta kvalitet i hela Sverige.
Är du den vi söker?
Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 24 oktober 2025.
Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.
Vill du veta mer innan du söker är du välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult, Anna-Sofia Renman på 0708–178 399, anna-sofia.renman@signpost.se eller Anna Rydbacken på 0709–815 873, anna.rydbacken@signpost.se. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Intervjuer kommer hållas löpande, så vi uppmanar dig att söka redan idag. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi ser fram emot din ansökan!
Anna-Sofia är seniorkonsult på Signpost med över 20 års erfarenhet av högre chefsrekrytering på företag som Alumni, Poolia, MPS Sverige AB och Luftfartsverket. Hon har arbetat med en bred variation av chefsroller, inklusive styrelserekrytering och assessment inom både privat och offentlig sektor.
Med en djup förståelse för vad som krävs för att lyckas i dagens snabbrörliga affärsklimat, använder hon sitt omfattande nätverk och sin expertis inom rekrytering och ledarskap för att hjälpa Signposts kunder hitta framgångsskapande ledare för både dagens och morgondagens utmaningar.