En spaning kring yngre och äldre chefer och vad år av erfarenheter lär oss i ledarskapet kan också formuleras i termer kring huruvida man är ny – och därmed en ”rookie” i rollen.

 

En studie bland rookies – d.v.s en person som är ny och oprövad i sin roll som medarbetare/specialist – gjord av Liz Wiseman (boken heter ”Rookie Smarts” – why learning beats knowing) visar varför dessa många gånger når bättre resultat än sina mer erfarna kollegor – det handlar om att de är duktiga på att profitera på sin ”rookie-status”! I korthet går det ut på att den som är helt ny i rollen lyssnar, söker svar, vågar experimentera och är mycket mottagliga för feedback.

 

Studien visar dock att detta förvånansvärt nog inte är samma sak om man är rookie i chefsrollen – tvärtom påvisar många chefsrookies snarare sidor som är klart ineffektiva  – om inte skadliga – de första 6 månaderna i rollen. De fokuserar för mycket på att få saker gjorda, och göra dem själva, de lyssnar dåligt, är mindre mottagliga för feedback och anstränger sig alltför mycket i sin nya ledarkostym att vara auktoritär – med bl a för snabba, inte förankrade, beslut som ett av flera misstag.

 

Att ha ett program för on-boarding för den nya chefen (vare sig det är första-gången-som chef eller den mer rutinerade) kan var ett sätt att snabbt transformera hinder till möjligheter. Vi diskuterar ett upplägg med dig om du är intresserad.

 

Intresserad av att läsa mer om boken och studien? Följ länken här  -så kan du på den sidan också testa din egen rookie-status och göra rookie-experiment!

 

rookiesmarts.com

 

Vi länkar här också vidare till Assessios blogg, denna gång om ”så bedömer du om dina talanger är redo för nästa steg”. I stället för att bedöma potential behöver man bedöma ”readiness” och utvecklingspotential.

 

redo för nästa steg