Gotlandsbolaget och Viking Line bildar tillsammans ett gemensamt bolag som ska erbjuda kryssningar mellan Stockholm, Mariehamn och Visby från och med våren 2024. Till den nystartade verksamheten rekryterar vi nu en controller med brett ansvarsområde.
Vill du jobba på ett företag som skapar upplevelser och glädje varje dag? Söker du en ny utmaning och vill vara i uppbyggnaden av en ny affär redan innan första båten går av stapeln? I rollen som controller kommer du under ledning av VD vara en del av ett litet team som tillsammans ska bygga upp ett nytt företag i kryssningsbranschen. Du kommer att utveckla processer, rutiner, system och rapporter för de ekonomiska flödena som hanteras av Viking Line.
Du erbjuds
· Stor frihet att ta ansvar för att bygga upp funktionen
· En uppstart av en ny affär i en positiv bransch
· En central roll nära affären i den nya organisationen
Dina ansvarsområden
Initialt kommer rollen att innefatta ett ansvar för uppbyggnad och implementering av processer, uppföljning, rutiner, systemstöd, nyckeltal mm. Du jobbar nära ekonomiavdelningen hos Viking Line, som ansvarar för redovisning och rapportering. Som ensam ekonom i företaget blir rollen bred, ansvarsfull och varierande och innehåller bl a följande:
· Budget- och prognosprocessen
· Analys- och bokslutsarbete samt rapportering till styrelsen
· Stötta VD och verksamheten i affären med analys av operationella och finansiella nyckeltal och lönsamhetsanalyser.
· Likviditetsplanering
· Business Case och ad hoc-frågor
Rollen kommer efter uppbyggnadstiden mer och mer fokusera på business controller-uppgifter.
Värt att veta
Rollen kommer att vara placerad i Stockholm i lokaler nära Slussen. Förutom VD kommer även pricing-, marknads- och säljfunktioner finns på kontoret. Redovisningen och övriga stödfunktioner, samt däck-, maskin- och ombordspersonal kommer att ha sina anställningar i ägarbolagen Viking Line och Destination Gotland.
Dina kvalifikationer
För att hantera och trivas i rollen tror vi att du har flerårig controllererfarenhet, gärna från någon B2C-affär. Troligen har du även jobbat med redovisning alternativt som revisor några år samt har en vana att jobba med månatlig rapportering. Du får gärna tidigare har varit med och byggt upp en ekonomifunktion eller jobbat med att förbättra rutiner och processer. Vi ser det som meriterande om du kommer hotell- eller resebranschen eller från annan personalintensiv miljö.
Om företaget
Gotlandsbolaget och Viking Line bildar tillsammans ett driftsbolag som ska erbjuda kryssningar med kryssningsfartyget Birka Stockholm mellan Stockholm, Mariehamn och Visby med start våren 2024. Företaget är ett samägt med 50% ägarandel var och legalt är företaget registrerat i Stockholm.
Gotlandsbolaget grundades 1865 och är Sveriges äldsta passagerarrederi, och vi har sedan dess fört Gotland och fastlandet närmare varandra. Gotland som bas investerar vi i sjöfartens omställning och nya tekniker, samt driver utveckling av hållbara destinationer och besöksmål. Läs mer på www.gotlandsbolaget.se.
Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.
Nästa steg
Tillsättningen sker i samarbete med Signpost. Här välkomnas individer med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Ansök gärna så snart som möjligt men senast den 15 oktober, annonsen kommer att ligga upp fram tills att tjänsten är tillsatt. Varmt välkommen med din ansökan!
Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.
Vill du veta mer innan du söker kan du höra av dig till rekryteringskonsult Magnus Åberg på 0709–817751 eller magnus.aberg@signpost.se. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Magnus arbetar som seniorkonsult på Signpost med utgångspunkt från företagets kontor i Stockholm.
Han har en lång bakgrund inom konsult- och rekryteringsbranschen och har över 20 års erfarenhet från såväl operativa roller som chefsroller. Närmast kommer han från Meritmind i rollen som rekryteringskonsult och affärsområdeschef rekrytering i Stockholm. Han har även under åtta år varit ansvarig för konsultaffären hos två olika aktörer inom IT-sektorn.
Magnus är utbildad civilekonom med examen från Karlstads Universitet.