Publicerat:

Marknads- och Kommunikationschef till Riksteatern i Stockholm.

Nu söker vi en chef till avdelningen Förening, Försäljning & Kommunikation. Vill du vara med och sätta tankar och känslor i rörelse för alla, överallt, genom att ta folkrörelsen Riksteatern till nästa nivå och skapa en modern marknads- och kommunikationsavdelning? Bidra till en ökad publik för den kvalitativa och nyskapande scenkonst som Riksteatern har som uppdrag att sprida i hela Sverige? Då har du chansen här, tillsammans med dina chefer och medarbetare har ni just det uppdraget! Det finns många spännande utmaningar framför er, precis som det ska vara. Riksteatern är i en utvecklingsresa där du bidrar med dina kunskaper inom digitalisering, att stärka varumärket och att skapa en modern marknads- och kundbearbetning. Dessutom får du ta del av massor av högkvalitativ scenkonst.

Om Riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse och hela Sveriges scen. Ca 40 000 medlemmar, 220 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 anslutna organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Kärnan i folkrörelsen är ideellt arbetande i riksteaterföreningar över hela landet. Som folkrörelse och nationell scenkonstinstitution bär Riksteatern ett särskilt ansvar att genom ett tydligt jämlikhets- och mångfaldsarbete skapa scenkonst som har förutsättningar att nå alla i hela landet. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla, överallt. Vi vill vara en organisation för alla, med plats för var och ens särskilda förmågor, perspektiv och kreativitet. Därför strävar vi efter blandad arbetskraft som med sina olika erfarenheter har förutsättningar att bredda vårt utbud av scenkonst och därmed nå en större och bredare publik. Vi strävar med andra ord efter mångfald på, bakom och framför scenen. Riksteatern medverkar till närmare en halv miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet. Cullberg och Riksteatern Crea är delar av Riksteatern. Läs mer på riksteatern.se

Om uppdraget

Du har huvudansvaret att stärka varumärket, öka publiken, öka antalet medlemmar och utveckla riksteaterföreningarna. Detta gör du och din avdelning i tätt samarbete med övriga i ledningsgruppen samt de andra verksamheterna i det gemensamma viktiga arbetet med att sprida scenkonstens roll i samhället i stort och för riksteaterföreningarnas roll som nav för scenkonsten lokalt.

Till din hjälp har du dina 4 enhetschefer och 40-talet medarbetare uppdelade i de fyra enheterna; Försäljning & Turné, Marknad & Publik, PR & Kommunikation samt Förening, Medlem & Utbildning.

Ni ska tillsammans stärka och stötta Riksteatern nationellt, regionalt och lokalt. Helt enkelt skapa en marknadskommunikation som möjliggör att, teater, dans, cirkus m.m., når sin publik, att riksteaterföreningarna har verktyg, material och förutsättningar för sitt arrangörskap och för att rekrytera medlemmar.

Inom avdelningen finns ett brett spektrum av funktioner och kompetenser. Marknadsförare, pressansvariga, kommunikatörer, föreningsutvecklare, säljare, turnéläggare, webbansvariga, grafisk formgivning och produktionsplanering, projektledare för event och för rörlig media.

Exempel på ansvarsområden och arbetsuppgifter som avdelningen hanterar;

  • Föreningsutveckling: utbildning och support
  • Kommunikation digitalt/ i sociala medier
  • Kommunikation PR, press och opinion
  • Publikarbete och engagemang
  • Varumärkesarbete
  • Grafisk form och tonalitet
  • Marknadsföring
  • Försäljning av produktioner
  • Turnéläggning
  • Verksamhetsutveckling
  • Medlemssupport
  • Internkommunikation: folkrörelsen och nationella verksamheten
  • Utveckling och förvaltning av Riksteaterns webbplatser, medlemsregister och verktyg för förtroendevalda

Du ingår tillsammans med fem andra avdelningschefer i Riksteaterns ledningsgrupp och rapporterar till VD.

Din profil

För att bli framgångsrik i rollen har du;

  • en gedigen erfarenhet av att leda komplexa marknadsfunktioner, företrädesvis inom B2B2C.
  • transformerat varumärken, marknadsfunktioner och skapat dokumenterat goda resultat i det arbetet.
  • erfarenhet av arbete med kommunikation som skapar engagemang.
  • mycket goda kunskaper i digitalisering, utveckling av medlemsprogram och säljdrivande marknadsarbete.
  • erfarenhet av att leda chefer och att arbeta i ledningsgrupp eller annat strategiskt arbete.

Meriterande är om du arbetat inom organisationer i ideell sektor/folkrörelse eller värdegrundsbaserad verksamhet.

Som person bör du ha en mycket god förmåga att driva framgångsrika förändringsresor och skapa stor delaktighet och engagemang. Du skapar goda relationer och är en övertygande kommunikatör. Du har en strategisk förmåga och tillämpar tillitsbaserat ledarskap där du med uthållighet vet hur man skapar resultat.

Du erbjuds

  • Ett uppdrag att utveckla och stärka Sveriges största producerande scenkonstinstitution.
  • En organisation med starkt engagemang
  • Stor tillgång till kvalitativ och nyskapande scenkonst

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid, med provanställning 6 månaderResor ingår i tjänsten och kvälls- och helgarbete kan förekomma. Tjänsten är placerad i Hallunda söder om Stockholm. 

Ansökan

Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, specialister på att rekrytera framgångsrika chefer och ledare. Om du känner att du är redo för nästa steg i din karriär, varmt välkommen med din ansökan! Alla slutkandidater genomgår samma kompetensbaserade intervjuer och tester för en rättvis och saklig jämförelse. För mer information, kontakta rekryteringskonsult Anna Rydbacken på 0709-815 873 eller anna.rydbacken@signpost.se alternativt Magnus Åberg på 0709-817751 eller magnus.aberg@signpost.se. Fackliga representanter är Emilie Larsson, Akademikerföreningen, 0706 82 97 04, emilie.larsson@riksteatern.se och Charly Wassberg Borbos, Scen & Film, Avdelning 15, 0730 63 66 08, charly.wassbergborbos@riksteatern.se

Ansök gärna så snart som möjligt dock, senast den 5 augusti 2024. Intervjuer kommer påbörjas efter den 5 augusti, men det går utmärkt att ansöka när som helst innan dess. Vi ser fram emot att få in din ansökan!

Bild ovan från vårens repertoar Hundratals barn i vild kamp. Foto: Sara P Borgström