Om uppdragsgivaren:

Musikalliansen är ett aktiebolag med statligt stöd från Kulturdepartementet via Statens Kulturråd. Musikalliansens huvuduppdrag är att erbjuda frilansmusiker en så kallad tredje anställningsform som minskar skillnaderna mellan tillsvidareanställning och frilansverksamhet.

Musikalliansen riktar sig till frilansmusiker som arbetar helt eller delvis inom musikområden som omfattas av offentligt kulturstöd. Anställningen möjliggör en kontinuitet i yrket med regelbundna inkomster och sociala trygghetsförsäkringarna. Musikalliansen har för närvarande 167 instrumentalister, sångare, musikalartister och dirigenter anställda.

Musikalliansens verksamhet omfattar förutom anställning av frilansmusiker även kompetensutveckling i form av kurser, seminarier m.m. Musikalliansen vill ge yrkesverksamma musiker verktyg som kan inspirera till att hitta ny publik, nya scener, nya konsertformer och nya samarbeten. Detta med bibehållen konstnärlig integritet. De allra flesta av Musikalliansens utvecklingsinsatser vänder sig även till yrkesverksamma musiker som inte är anställda i Musikalliansen. En annan av Musikalliansens uppgifter är att bevaka hur arbetsmarknaden för frilansmusiker ser ut för att bäst kunna se och utvärdera hur de arbetsbefrämjande insatserna ska utformas.

Musikalliansen verkar också för att främja förutsättningarna på arbetsmarknaden för frilansmusiker genom samarbeten och nätverk, stimulera till utveckling och rörlighet inom musikområdet – nationellt och internationellt. Dessutom är Musikalliansen en kunskapsbank vad gäller frilansmusikers konstnärskap och arbetsmarknad.

Arbetet styrs av kollektivavtal mellan parterna på det berörda arbetsmarknadsområdet.

Om uppdraget:

Som VD har du, med uppdrag från din styrelse det övergripande ansvaret för Musikalliansens ekonomi, verksamhet och personal. I rollen som VD har du stora möjligheter att påverka den framtida utvecklingen av bolaget i en bransch som ger näring åt hela samhället – musiken!

Du ansvarar för omvärldsbevakning, utveckling av verksamheten och nya samarbeten som främjar de frilansande musikernas kompetens och karriär. I rollen ingår ansvar för kommunikation externt och internt samt ansvar för hemsidan och IT-/systemstöd.

Du rapporterar till styrelsens ordförande, förbereder och deltar i styrelsens möten och verkställer fattade beslut.

Till din hjälp finns ett litet kansli, beläget på Hornsgatan i Stockholm som du har stor frihet att anpassa utifrån bolagets prioriteringar och behov.

Vem är du:

Vi söker dig med god kännedom om svenskt musikliv och frilansande musikers arbetsvillkor. Du har kunskap om den svenska arbetsmarknadsmodellen och förståelse för att arbeta med arbetsmarknadens parter. Du är en van ledare och har goda kunskaper i ekonomi och har haft eget personal- och resultatansvar i din roll som chef i en mindre organisation – med höga krav på flexibilitet och med förmåga att både agera strategiskt och operativt.

Du är ansvarstagande och lojal, strukturerad och intresserad av att utveckla processer och rutiner för effektivt arbete. En god kommunikativ ledare som engagerar och motiverar!

Vad vi erbjuder:

En roll med stor frihet och stort ansvar i en kreativ och utvecklande miljö med entusiastiska medarbetare till ditt förfogande!

För frågor kontakta Rekryteringskonsulter Stina Nord tel 0736 54 52 57 eller Fredrika Schartau 0705 10 71 30.

Ansök senast 15 oktober, intervjuer sker löpande.

VÄLKOMMEN!

Se alla lediga chefsjobb