Om Brandskyddsföreningen:
Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Vi är ett ledande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader.
Vi driver verksamhet inom bland annat normutveckling, brand- och säkerhetscertifiering, utbildning, restvärderäddning och skadeprevention fastigheter samt har ett nära samarbete inom brandforskning genom stiftelsen Brandforsk.
Våra värdeord är Trovärdiga, Engagerade och Nyfikna.
Brandskyddsföreningens hemsida: https://www.brandskyddsforeningen.se/
Om uppdraget
Vill du vara med och leda Brandskyddsföreningens verksamhetsområde Marknad- och Försäljning i den fortsatta resan till ett brandsäkrare Sverige? Då kan denna roll vara något för dig. Placering Liljeholmen Stockholm.
Tillsammans med dina medarbetare utvecklar och säkerställer du att rätt erbjudande når prioriterade målgrupper genom hög precision och kvalitet i marknadsföring och försäljning. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är ett nära samarbete med bland annat övriga verksamhetsområdeschefer. Du sitter i ledningsgruppen och ingår ofta i styrgrupper av verksamhetsprojekt. Du ansvarar för att återförsäljare och våra egna försäljningsinsatser är i samklang med vår strategi om att sprida kunskap och stärker vår vision.
Uppdraget innebär att ansvara för arbetssätt och processer vad gäller Brandskyddsföreningens övergripande marknads-, försäljnings- och leveransstrategi. Du har personalansvar för kundsupportchef och andra medarbetare på avdelningen.
Ditt ansvar omfattar även utveckling av webbplatsen utifrån roll och funktion som marknadsplats och säljkanal och Brandskyddsföreningens närvaro i traditionella och digitala marknads- och försäljningskanaler.
Arbetsuppgifter:
• vidareutveckla och leda arbetet med marknads- och kundsegmentering, samt marknadsanalys – upprättande av marknads- och kundplaner
• kundbearbetning och säljledning, offerter och kundavtal utifrån beslutad prissättningsstrategi
• stödja kundsupportchefen vid utveckling av effektiva och kvalitetssäkrade processer för att uppfylla våra kundavtal gällande leverans samt administrativa rutiner
• driva marknads- och försäljningsrelaterade aktiviteter och kampanjer i samråd med verksamhetsområde Skadeprevention & Skadereduktion
• stötta medarbetarna i prioriteringar av arbetsuppgifter, leda och fördela arbetet och agera bollplank
• sätta mål för verksamhetsområdet och medarbetarna inklusive uppföljning
• planera och genomföra utvärderingar av marknadsaktiviteter och försäljningsinsatser
• genomföra kundbesök för aktiv försäljning av medlems- och kunderbjudande
Du kommer att ingå i Brandskyddsföreningens ledningsgrupp tillsammans med Generalsekreterare, VD, Ekonomichef, HR-chef, IT-chef, chef Brandkunskap & Norm samt chef Skadeprevention & Skadereduktion.
Vem är du?
Kompetenser:
• relevant akademisk utbildning inom ekonomi/juridik/marknad/försäljning.
• gedigen ledarerfarenhet, marknads-/försäljningschef med dokumenterat goda försäljningsresultat
• erfarenhet av att utveckla processer och arbetsrutiner inom marknadsföring och försäljning.
• erfarenhet av framgångsrik marknadsföring och försäljning i komplex miljö.
• stor vana vid olika typer av kundrelationer B2B, meriterande med branschkunskap inom tjänste- och/eller konceptförsäljning
• ledningsgruppserfarenhet
Efterfrågade egenskaper:
• strategisk, affärsmässig, resultatorienterad
• tydlig och kommunikativ med genomslagskraft
• förmåga att skapa struktur och systematik
• trygg och stabil, tålmodig med hög integritet
• närvarande, coachande – stort intresse för att utveckla medarbetare i sina kompetenser
• samarbetsorienterad och relationsskapande
• hög genomförandekraft
Vi ser gärna att vi har din ansökan senast 15 december 2019. Intervjuer sker löpande. Vid frågor kontakta rekryteringskonsulter Fredrika Schartau 0705 10 71 30, Stina Nord 0736 54 52 57.
Se alla lediga chefsjobb