SEK är ett statligt bolag som på kommersiella och hållbara grunder finansierar svensk exportnäring. Vår främsta uppgift är att genom hållbara finansieringslösningar stärka konkurrenskraften hos exportföretag och deras underleverantörer. Ambitionen är att SEK ska vara en drivande kraft i omställningen och i utvecklingen av hållbar finansiering.

SEK är ett litet bolag med en stor affär och med utlåning till över 60 länder. Vår verksamhet präglas av närhet till kund och affär med korta beslutsvägar. Arbetsmiljön är inkluderande och pragmatisk och du kommer arbeta med kollegor med lång erfarenhet och specialistkunskap som drivs av att göra skillnad för våra kunder och för svensk exportindustri. Hållbarhet är en integrerad del i vår affärsstrategi och vi har tydliga ambitioner för vår utveckling framåt.

SEK är en expertorganisation och hos oss arbetar cirka 250 personer.

Vi erbjuder

Nöjda medarbetare skapar nöjda kunder. Därför jobbar SEK aktivt för att ha en hållbar arbetsplats och en företagskultur där medarbetare känner sig delaktiga och motiverade. Vi har blivit utnämnda till ett av Sveriges Karriärföretag. Utmärkelsen innebär att SEK är ett av de attraktivaste företag att göra karriär på.

Om uppdraget:

I den här nyinrättade rollen kommer du ansvara för att fortsätta utveckla inköpsarbetet inom organisationen. Du har en nyckelroll i arbetet att skapa och upprätthålla ett förstklassigt inköpsarbete. Du driver såväl det strategiska som det operativa arbetet i tätt samarbete med verksamheten. I den här rollen rapporterar du till Chefsjuristen.

Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter;

·        Stötta organisationen i förhandling, uppföljning och utvärdering av avtal

·        Vidareutveckla och förvalta policys och riktlinjer samt processer för inköpsområdet

·        Stärka och utveckla leverantörsrelationer

·        Säkerställa mycket goda uppföljningsrutiner

·        Utveckla och driva det strategiska inköpsarbetet

Vem är du?

Du har flera års erfarenhet av att självständigt driva inköpsarbetet i komplexa och regelstyrda verksamheter. Du har mycket goda kunskaper inom tredjepartsuppföljning och inköp och uppföljning av inte minst IT-avtal. Meriterande är om du har varit med och byggt upp liknande funktion.

Troligen kommer du från finansbranschen eller liknande där IT-infrastruktur/säkerhet och finansiell reglering är högt på agendan med stora transaktioner och kritiska processer.

Som person är du trygg, mogen och stabil med integritet. God förmåga att kommunicera i både tal och skrift med genomslagskraft och pondus. Du har en hög analytisk förmåga och ser helheten men också med förmåga att gå ner på detaljnivå. Du är en person som skapar långsiktiga relationer inom och utom organisationen – inger förtroende och skapar förståelse/intresse för inköpsarbetet.

I botten har du en akademisk utbildning eller motsvarande.

Ansökan är nu stängd. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa rekryteringskonsult Anna Rydbacken 0709 815 873 eller Fredrika Schartau 0705 10 71 30.

Se alla lediga chefsjobb