Musikalliansen erbjuder frilansande musiker en unik anställningsform och söker nu en HR-ansvarig.
Som HR-ansvarig hos Musikalliansen är du den huvudsakliga arbetsgivarkontakten för ca. 165 anställda musiker som består av instrumentalister, sångare, musikalartister och dirigenter. Välkommen att läsa mer om en spännande tjänst, i en organisation som arbetar för att främja musiklivet.
Du erbjuds
- en intressant arbetsplats där du handleder frilansande musiker i frågor som rör deras anställning och utvecklingsfrågor.
- att med HR i fokus verka i en organisation med ett viktigt kulturpolitiskt uppdrag.
Dina ansvarsområden
I rollen som HR-ansvarig ansvarar du för HR-frågor i relation till Musikalliansens anställda musiker samt kansliets löneadministration.
Bland dina arbetsuppgifter ingår att:
- Kontrollera, följa upp och analysera rapportering samt löneunderlag
- Stötta och bistå vid rapportering av musikernas uppdrag och engagemang
- Genomföra medarbetarsamtal och utvecklingssamtal med samtliga anställda musiker
- Ansvara för rapporteringssystemet och löpande utveckling
- Ingå i projektgrupper inom verksamheten, som t.ex. rör kompetensutveckling, arbetsmiljöfrågor och personalträffar.
Med personalfrågor arbetar även en handläggare på halvtid, som bistår med det löpande administrativa arbetet.
Mer om tjänsten
I rollen som HR-ansvarig på Musikalliansen kommer du att ingå i ett trevligt team på kansliet med goda möjligheter till inflytande på din arbetsplats. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm på det fina kontoret på Hornsgatan, Södermalm. Tillsättningen sker eftersom nuvarande personalansvarig går i pension. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Din framtida organisation
Musikalliansens huvuduppdrag är att inom det offentligt stödda musikområdet erbjuda en anställningsform som minskar skillnaderna mellan tillsvidareanställning och frilansverksamhet och bolaget har idag ca. 165 anställda musiker. Musikalliansen stödjer även hela det fria musiklivet genom kompetensutveckling, främjande insatser och samarbeten med andra aktörer på musikområdet. Musikalliansen ägs av Svensk Scenkonst, Musikerförbundet, Sveriges Yrkesmusikerförbund, Fackförbundet Scen & Film och Trygghetsrådet TRS. Verksamheten finansieras med statligt bidrag via Statens kulturråd.
Dina kvalifikationer
För att lyckas i rollen har du:
- Högskoleutbildning eller gedigen yrkeserfarenhet inom HR
- Utbildning eller gedigen yrkeserfarenhet inom arbetsrätt, arbetsmiljöfrågor och lön
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Office-paketet och Excel i synnerhet
Det är meriterande om du har:
- Arbetat med HR inom kulturella- och kreativa organisationer
- Kunskap om musiksektorn och villkoren för dess utövare
- Erfarenhet av IT- och systemrelaterade frågor
Då rollen innebär mycket samarbete och dialog med kollegor på kansliet och anställda musiker är det av vikt att du har god förmåga till samverkan och kommunikation. Frilansande musikers olika arbetsförhållanden innebär en avancerad rapporteringsstruktur vilket ställer krav på hög noggrannhet och god analytisk förmåga.
Som person tror vi att du har hög integritet, har förmågan att stödja och coacha både på ett personligt och professionellt plan och är bekväm med att ta svåra samtal när det behövs.
Förmodligen älskar du också musik i alla former – varmt välkommen med din ansökan!
Nästa steg
Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Vi ser fram emot att höra från dig!
Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive sökandes kompetens i förhållande till kravprofilen.
Ansökan är nu stängd. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult till Helena Björk på 070-951 35 69 eller helena.bjork@signpost.se, alternativt Fredrika Schartau på 070-510 71 30 eller fredrika.schartau@signpost.se. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!