Vi träffar många chefer som är ”in-between-jobs” i vårt arbete som rekryteringskonsulter med inriktning chefstillsättningar. Intressanta möten om framtiden och dåtiden/erfarenheter – och vad ska man bli när man blir stor? Mot slutet av samtalet kommer det ibland – ”jag kan tänka mig att också faktiskt gå ut som interimschef i konsultuppdrag”.

 

Och då sätter jag ner kaffekoppen och håller följande lilla monolog:

Roligt att du kan tänka dig det! Men hur tror du att de som behöver dig ska tänka på dig? Att vara interimschef är ett jobb, ett yrke, i sig! Att ”faktiskt” kunna tänka sig det är inte rätt approach.

 

Du måste paketera dig själv och sälja dig själv, aktivt. Vi kan hjälpa dig med det men du kan inte luta dig passivt tillbaka och vänta på uppdrag. Hur tänker du kring detta?

 

Är du en förvaltande interimschef eller en förändringsledare? Kan du vara både och? Många vi träffar vill jobba med ”förändringsledning och verksamhetsutveckling”. Fint så, men det handlar om att vårda och förvalta också – du ska lämna något efter dig och handen på hjärtat – det finns rätt många väldigt nischade, extremt kunniga och erfarna specialister/konsultfirmor inom förändringsledning och verksamhetsutveckling där ute att konkurrera med…

 

Du måste ha de egenskaper som krävs för att vara just interim. Vet du vilka de är och vet du att du har dem?

Inte det? Då kan jag tipsa dig om några sidor som kommer vara avgörande för att lyckas:

 

a) Prestigelös. Meningen är att du som interimschef ska komma in snabbt och göra ett fantastiskt jobb. Finns ingen tid för upplärning. Det innebär som default att du ska vara överkvalificerad och gilla det. Du får kanske sitta med arbetsuppgifter som du i annat sammanhang hade snabbt delegerat till annan. Glöm också att få cred för det du gör, det är organisationen som kommer stråla och nästa chef som får skörda frukterna av ditt arbete. ”Verka men aldrig ha synts” kan vara en devis.

 

b) Lyhörd och samarbetsorienterad. Du kommer aldrig lyckas på egen hand även om du tror att det är därför du är kontrakterad. Utan att fånga och förstå de sociala koderna som gäller på uppdraget och skapa goda relationer med stakeholders är du rökt.

 

c) Socialt lagom. Det är inte en roll för dig som har alltför stort extrovert behov. Du kommer vara ensam och känna dig ensam. Du är inte en av dem. Det är inte du som ska sola dig i glansen. Det är inte säkert du får gå på alla möten eller automatiskt vara med på allt trevligt internt.

 

d) Balanserad. Detta är inte ett jobb för den som har det minsta problem med att hålla humöret stabilt och stressen långt borta. Bra om du är som en leksak med bly i botten. Många smällar kommer du åka på, du kan göra folk arga, besvikna, stressade, bli jämförd med fd chef (och med alla andra chefer), ifrågasatt. En orolig själ göre sig icke besvär.

 

e) Resultat- och målinriktad. Det är inte säkert du vet vad som kommer krävas av dig, kan du själv sätta höga mål och orka nå dit? Förstå organisationen och affären är inget du kan debitera extra för, dvs gratis arbete på hemmaplan med att läsa och analysera måste du ha både tid och energi för. De flesta gångerna är uppdraget tydligt och avgränsat – förhåll dig till det, om du förväntas göra mer, stäm av med din uppdragsgivare.

 

Har du nu läst så här långt så vet du vart du ska ringa om du antingen behöver en interimschef eller själv är en. För du vet att vi förstår vad du behöver. Registrera dig i vårt nätverk! http://signpost.se/interim-chefsnatverk