”Vi vet inte om vi ska anställa en ny chef eller ta in en interim!”

Fler och fler organisationer ser en interimistisk chef som ett utmärkt val. Låt oss berätta för dig hur du kan tänka så gör du rätt val! Ett stort misstag är att man tänker på den permanenta rollen när man skriver kravprofilen för interimslösningen. Eller att man inte tänker alls. Det är inte samma krav/samma profil, kanske inte ens samma uppdrag!

 

  • Frigör dig från tanken på den som ska vara här på lång sikt. Fokusera och koncentrera krav på den person som under en interimslösning ska göra – ja, VADÅ? Se till att detta finns dokumenterat och kan signas av både dig och interimskonsulten. Prioritera och avgränsa uppdraget så att det blir tydligt – då är det störst chans att din interimschef lyckas prestera.

  • Ofta är det bråttom. Men inte mer bråttom än att du ska se till att du, precis som i ordinarie rekryteringsprocess, hinner djupintervjua, testa, ta referenser och göra en bakgrundskontroll. Eftersom en interimschef har ännu kortare tid på sig att leverera måste du vara helt säker på att personen klarar dina krav – det finns ofta mindre tid för att ”det ordnar sig med tiden”.

  • Ja, det är dyrare att hyra in än att anställa. Det är så. Det är därför du ska tänka till vad du ska ha din interimschef till och förstå att det kostar att riskminimera och samtidigt få något uträttat som ingen annan kan göra just nu. Du köper dig fri från arbetsgivaransvar och har en frihet – som har ett pris.

  • Har personen egen firma, begär in F-skattesedel och säkerställ att konsulten har ansvarsförsäkring. Anlitar du oss, eller annan firma som mellanhand, ska både vi och konsulten ha ansvarsförsäkring – här gäller hängslen och livrem!

  • Även den mest rutinerade interimschef behöver en kort introduktion till företaget/avdelningen – att ge personen några extra timmar i början för att lära organisation kommer du ha mångfalt tillbaka på. Se till att din HR har ett färdigt paket för detta så behöver ni inte uppfinna hjulet varje gång en ny interimschef kliver in genom dörren.

  • En duktig interimschef blir lätt involverad i andra projekt när den blivit varm i kläderna. Då kanske det är dags skriva om uppdragsbeskrivningen? Eller backa tillbaka. Så att ni i alla avstämningar är på det klara med förväntningar och uppfyllelsekrav i uppdraget. Fel förväntningar och otydlighet i vad som ska levereras är i särklass den vanligaste anledningarna till att konsulten självmant kliver av uppdraget!

 

Känns det besvärligt? Inte alls – ringer du oss så har vi konsulter som kan börja snabbt, som är intervjuade, testade, bakgrundskontrollerade.

 

Vi ser till att ansvarsförsäkringar, F-skattesedlar är på plats och kontrollerade. Eller så är konsulten anställd hos oss, dvs du är trygg oavsett.

 

Arvodet – ja – vi är en mellanhand och tar därmed en provision för vårt arbete. I gengäld har du all support från oss och säkerställer att rätt konsult är på rätt uppdrag.

 

Vi backar upp er och stöttar under introduktion om ni behöver, vi har täta avstämningar med vår interimschefskonsult och kan snabbt lyfta frågetecken eller osäkerhetsfaktorer i uppdraget.