Inte nöjd? När chefen själv är problemet…

När chefer som är i högpresterande omgivningar inte är nöjda med sina medarbetares resultat måste man blicka inåt. Är det så obehagligt att det är du själv som är problemet? I Harvard Business Review skriver den globala ledarskapskonsulten Sabina Nawaz om ”chefen som själv är problemet”.

 

Sabina ger konkreta tips för att komma tillrätta med sina egna tillkortakommanden som chef med utgångspunkt från ett verkligt case som hon arbetat med. En chef, Adam,  som var bossig, hade stora krav, stressade sina medarbetare och inte uppfattades som empatisk, inte så omtyckt helt enkelt. När Adam fick denna tråkiga feedback och ville förändra sitt beteende blev dessa steg en väg till ett nytt ledarskap.

 

  1. Lära sig lyssna med nyfikenhet – och att inte låta för mycket detaljfrågor upplevas som kontrollbehov och att be om feedback efter möten kring detta
  2. Att börja i det lilla, ta inte in all negativ feedback och försök åtgärda allt på en gång. Börja med något, en action varje dag.
  3. Kalibrera svar på en skala. Så fort du ska ge svar eller omdömen förmedla ditt svar som något som är i relation till något annat för att inte upplevas som dogmatisk, precis som du kan kalibrera din feedback du får om dig själv
  4. Att sätta rätt förväntansnivå. Och involvera dina medarbetare tidigt i saker som komma skall, för att inte upplevas som stressande med arbetsuppgifter som kommer oannonserat
  5. Portionera ut budskap. Adam hade för vana att impulsstyrt skriva långa mail med massor av idéer och instruktioner ofta sent på kvällar eller helger. När han lärde sig att kommunicera med kortare tydliga mail försvann massor av frustration från medarbetarna.

 

Hela artikeln går att läsa på When manager take their stress out on employees_HBR_May 2019

 

2019-05-21T13:30:51+00:002019-05-21|