Lästid: 4 minuter Senast redigerad:

Så leder du tryggt – även när världen gungar

Därför behövs en gnutta positiv paranoia

När omvärlden präglas av osäkerhet blir ledarskapet viktigare än någonsin. Hur ni hanterar motgångar och oväntade förändringar kan nämligen vara helt avgörande för företagets långsiktiga överlevnad. För att lyckas behöver du vara modig, ha förmågan att skapa mening i det meningslösaoch rusta dig med en gnutta positiv paranoia. 

Anna Rydbacken, VD Signpost

Ibland känns det som om den ena krisen avlöser den andra. Covid, krig och en instabil världspolitik har skakat om och osäkerheten inför framtiden gör det allt svårare att planera framåt. Förmågan att se, hantera och agera på förändring är på många sätt viktigare än någonsin. 

– Vi ser en tydlig trend i att allt fler efterfrågar chefer som kan skapa psykologisk trygghet och agera stabil i tider av osäkerhet. För många är det en ren överlevnadsfråga. Idag handlar det inte längre frågan om OM krisen kommer, utan om NÄR – och då behöver vi ledare som har förmågan att samla styrkorna, konstaterar Anna Rydbacken, VD på Signpost.

Kan kosta dig företaget

Hur man som företagsledare hanterar kriser är viktigt, inte minst ur marknadens perspektiv. Ett ”ineffektivt ledningssvar” är enligt konsultföretaget Deloitte ett av de vanligaste misstagen som vd:ar gör när de hamnar i en krissituation – vilket dessutom sätter företagets rykte på spel. 

En långsam reaktion eller ett felaktigt beslut i en krissituation kan dessutom kosta dig företaget. Inom företagsvärlden pratar man ofta om svarta svanar, en osannolik och oförutsägbar händelse som ofta resulterar i ett börsras. Eftersom ingen ser den komma kräver den ofta omedelbar uppmärksamhet från ledningen. 

En studie som FTI Consulting genomfört där de studerat 100 svarta svan-händelser under en 20-årsperiod visar att 32 procent av ledande befattningshavare förlorade jobbet på grund av en svart svan-händelse. 14 procent gick i konkurs. 

Paranoid, men med lösningsfokus

Men de svarta svanarna kan också innebära en unik möjlighet. För även om vi gärna tolkar kris som något negativt, öppnar en kris alltid nya dörrar. Frågan är, hur kan man som chef och ledare fånga upp de svarta svanarna, skapa ett lugn i krisen och dessutom vända det till en fördel?

FTI Consulting nämner behovet av att som ledare agera med en gnutta positiv paranoia: Att vara vaksam på tecken på att något ovanligt är på gång, men på ett nyfiket och lösningsorienterat sätt, så att man inte bara ser krisen komma, utan även kan agera på den – och gärna vända den till en affärsmöjlighet också. 

De subtila förändringarna sker ofta i utkanten av verksamheten och är på så vis svåra att fånga upp. Det kan handla om nya beteenden hos kunderna, regelförändringar som är på gång eller förändringar som påverkar leverantörer eller tillgång till resurser.

Att skapa utrymme för reflektion och samtal där medarbetarna kan lyfta de problem, utmaningar och kritiska frågor som de möter i sin vardag är därför helt avgörande för att fånga upp den typen av skiften.

Uppdrag jobb just nu

Alla publika uppdrag

Sök inte syndabockar

Som chef är det dessutom viktigt att bygga tilliten i gruppen – ingen ska vara rädd för att ifrågasätta, peka på problem eller utmana gamla invanda tankesätt. Det är tvärtom den typen av ifrågasättanden som kan öppna vägarna framåt. 

Se därför till att ha strukturer och system för att upptäcka även små skiften – finns det ett mönster här som vi behöver vara vaksamma på? 

Se även till att ligga steget före och stresstesta verksamheten inför kommande krav och regleringar – vilka utmaningar innebär de för er? Kan ni dra nytta av förändringen och vända det till en fördel?

Inse också att du som ledare inte har koll på allt. En smart ledare ser istället till att omge sig med personer med olika kompetens, förmågor och perspektiv på verksamheten.

Och se upp med att leta fel och syndabockar. Var istället öppen för att prata om era utmaningar, men med ett fokus på att hitta lösningar och nya möjligheter.

Bygg också upp ett gott samarbete med andra ledare inom organisationen – det underlättar när krisen kommer.

Bli en katalysator för förändring

Fjäril som symbol för förändring.

En kris kan komma i många olika skepnader. Det kan handla om världspolitiska händelser som rubbar marknaden. Men även om cyberattacker, politiska beslut eller negativ publicitet som får fäste i sociala medier. Eller kriser på ett mer mänskligt plan.

Oavsett om det handlar om en akut kris eller en större förändring så behöver man alltid möta organisationen med tydlighet, empati och ett närvarande ledarskap.

Rak, tydlig och ärlig kommunikation är nycklar i sammanhanget. Liksom modet att se behovet av förändring – och ta hjälp av allas samlade krafter för att möta förändringarna, inte med rädsla utan med nyfikenhet.

Page Executive konstaterar att det behövs ett nytt typ av ledarskap för att hantera oroliga tider. Det handlar om förmågan att anpassa sig till nya förutsättningar, ta vara på medarbetarnas samlade kompetens och skapa samarbeten för att hitta nya lösningar. Att som ledare vara en katalysator i förändringsarbetet.

Men det handlar även om att vara tillgänglig, lyssna, ge råd och stöd och kommunicera med värme och humor. Och att visa medkänsla, våga prata om det som känns svårt och samtidigt vara ödmjuk inför andras reaktioner.

Vässa dina ledarskills

En kultur som bygger på tillit och gemensamt ansvar blir på så vis en styrka för att ta er igenom kris och motgångar. Modiga ledare inspirerar andra till mod – modet att möta komplexa situationer, att genomföra svåra beslut eller modet att agera.

– I tider av osäkerhet blir det allt viktigare att som ledare agera tryggt och samlande, men samtidigt ha förmågan att agera proaktivt, gärna med en smula positiv paranoia. Se därför till att vässa dina ledarskills – samla teamet, skapa forum för reflektion och visa empati för att framtiden ibland kan kännas osäker och kanske till och med skrämmande – men att ni tillsammans kan hitta nya vägar framåt,  säger Anna Rydbacken.

Sex steg som rustar dig för krisen

  1. Samla teamet. Inse att du som ledare inte har koll på allt. En smart ledare ser istället till att omge sig med personer med olika kompetens, förmågor och perspektiv på verksamheten. Bygg också upp ett gott samarbete med andra ledare inom organisationen – det underlättar när krisen kommer.
  2. Jobba strategiskt och håll lugnet. När krisen slår till gäller det att stå emot den reflexmässiga impulsen att agera. Men det är viktigt att fortsätta att arbeta rationellt och systematiskt. Se till att ni har en metodik för att analysera den nya verkligheten, utvärdera alternativen och se konsekvenserna ur olika perspektiv – och först därefter agera.
  3. Var beslutsam, men samtidigt flexibel. Som ledare behöver du agera snabbt, men inte obetänksamt. Snabba beslut kan också innebära risker. En effektiv krishantering bygger därför både på snabb respons, men framför allt förmågan att göra snabba justeringar under vägen. Därför är det viktigt att omge dig med personer som hjälper dig att navigera i den osäkerhet som en kris innebär.
  4. Öva på krisplanen. Se till att ni har en tydlig krisplan där det framgår hur ni ska agera, steg för steg vid en krissituation. Vilka ingår i krisgruppen? Hur ska en kris kommuniceras? Vilka ska uttala sig? Hur fattas beslut? Förbered, öva och revidera krisplanen regelbundet.
  5. Vässa dina ledarskillls. En ledare måste vara skicklig på att vara tydlig, bygga tillit och ta vara på medarbetarnas inre drivkrafter. I kristider blir det extra viktigt. Var tydlig med de övergripande målen, engagera medarbetarna och prata om hur ert arbete gör skillnad. Ge medarbetarna frihet att jobba tillsammans för att utforska nya lösningar och idéer.

Rätt ledarskap gör skillnad – särskilt när världen gungar. Vi hjälper dig rekrytera eller tillsätta interimchefer med erfarenhet, stabilitet och mod att leda i förändring. Vill du veta mer? Kontakta oss på Signpost Executive så tar vi en inledande dialog.

Kontakta Signpost Executive