Frukost kring interimskonsulten – vad ska man tänka på?
Interimskonsulter – lärdomar och tankar från våra konsulter
Interimskonsult, gigare, inhyrd – kärt barn har många namn! På vårt frukostseminarium 25 september var det fullsatt.
Kul att intresset är så stort för att anlita interimskonsulter och att arbeta som detsamma.
Tre av våra interimskonsulter, Ulrika Ekström, Magnus Oldenburg och Britta Bylander, som även varit beställare av konsulter, delade generöst med sig av sina bästa tips. Ämnen som dök upp var främst vad man ska tänka på när man beställer konsulter. Kravspecifikation, förberedelser, introduktion, inkludering, prissättning och ledarskap diskuterades.
Om du vill vara en professionell beställare och lyckas med interim bör du tänka på att:
- Analysera ditt behov, var inte ”dum-snål” – hög kompetens som är dyrare kan vara extremt lönsamt.
- Säkerställ tydliga uppdragsramar, men med flexibilitet.
- Välj en partner som förstår dina behov och kan din verksamhet och därmed kan matcha med rätt konsulter.
- Se till att konsulten blir inkluderad i organisationen!
Livet som interimskonsult
Likaså fick vi berättelser om livet som interimskonsult; vad man bör tänka på innan man tar uppdrag, hur man vågar sig ut i ”frilanslivet”, varför ska man ta uppdrag via en konsultbyrå kontra att sälja in sig själv.
Det finns ett värde av att inte vara ”ensam” om något händer eller när man ska diskutera uppdragets innehåll och arvode. Alla egna konsulter klarar kanske inte 90 dagars betalningsvillkor.
Intresset var stort och vi hoppas på att kunna göra en favorit-i-repris inom en inte alltför avlägsen framtid!
Vill du arbeta som interimskonsult? Läs mer om vårt chefsnätverk Sign-CXO!