
Så ser högre chefers frustration ut när rekryteringsprocessen brister
Brist på återkoppling, sega processer och otydlighet toppar listan
Vad får chefer att tappa tålamodet vid executive search? Vilken chefsfrustration finns? Ny data från Signpost, baserad på nära 400 svar från kandidater till chefspositioner, avslöjar vad som verkligen skaver när högre chefer och VD:ar söker jobb.
Så många som 96 procent av respondenterna uppger att de någon gång upplevt frustration under en chefsrekrytering.
Att arbetsmarknaden är tuff just nu är ingen hemlighet. Inte ens för chefer. Tjänsterna är färre, konkurrensen hårdare och fördomar kring till exempel ålder lever kvar i urvalen.
Men det är något betydligt mer grundläggande som toppar listan: bristande kommunikation och utebliven feedback. Nära följt av känslan av långsamma, ineffektiva och otydliga processer – där kandidater famlar i mörker kring var de egentligen står i konkurrensen.
Så hur vet vi det? Vi ställde den raka frågan: ”Vad tycker du är mest frustrerande med att söka ett högre chefsjobb via executive search-bolag?”
– Svaren vi fått har varit både skarpa, frustrerade och tyvärr alltför bekanta för oss på Signpost, säger Anna Rydbacken, VD på Signpost Executive som genomfört undersökningen. Hon fortsätter: Efter otaliga samtal med kvalificerade ledare det senaste halvåret hade vi anat mönstret. Nu har vi svart på vitt. Och det är ganska skrämmande – branschen måste höja nivån.
Vanligaste frustrationsmomenten
Här nedan har vi lyft fram de vanligaste frustrationerna som höga chefer möter när de söker nytt jobb:
1. Bristande feedback: 47 %
Många chefer upplever att de aldrig får återkoppling efter intervjuer eller tester, vilket skapar osäkerhet och chefsfrustration.
2. Kräver mer tid och ansträngning än vad det ger utdelning: 44 %
Processerna upplevs som onödigt långa, med för många steg och aktörer involverade.
3. För lite information om hur jag står mig mot andra sökande: 44 %
Kandidater vill veta hur de ligger till i konkurrensen, men lämnas ofta i ovisshet.
4. Bristande kommunikation under olika steg i processen: 41 %
Mellan de olika faserna i en rekrytering är det ofta tyst, vilket skapar irritation och känslan av att man glömts bort eller blivit ghostad.
5. Långsam process: 41 %
Rekryteringar som drar ut på tiden gör att kandidater tappar både energi och intresse.
6. Ointresse av mig som kandidat: 33 %
Chefer upplever att rekryterarna inte visar genuint engagemang för deras bakgrund eller potential.
7. Otydliga krav 24%
Oklara kravprofiler och olika budskap i annons, intervju och process gör det svårt att förstå vad som egentligen efterfrågas.
8. Erbjuden lön motsvarar inte tjänstens nivå: 17 %
Kandidater upplever att lönen inte står i proportion till ansvar eller befattning.
9. För höga krav i förhållande till vad tjänsten kräver: 16 %
Roller utformas med orimliga krav som få, om ens någon, kan leva upp till.
10. Orättvis behandling 14 %
Vissa upplever bristande respekt, diskriminering eller annan ojämn behandling under processen.
Chefsfrustration riskerar kosta förtroende

Listan visar tydligt: det som chefer upplever som mest frustrerande i executive search är främst inte själva konkurrensen om jobben – utan hur processen hanteras. När återkopplingen uteblir, kommunikationen brister och rekryteringen drar ut på tiden förlorar både kandidater och arbetsgivare.
För kandidaterna skapar det irritation, osäkerhet och en känsla av att inte bli respekterade. För arbetsgivarna innebär det en risk för skadat varumärke och missade relationer med framtida toppchefer. Kort sagt: en undermålig process kan snabbt bli en affärsrisk.
– Cheferna upplever att executive search-bolagen inte förstår vikten av dialog och återkoppling för kundens varumärke. Vissa menar att rekryteringsbranschen generellt är ”pinsamt dålig” på detta, konstaterar Anna Rydbacken och menar att här måste branschen bli bättre.
Så höjer vi nivån i executive search
Det finns också en tydlig chefsfrustration över långsamma processer och många upplever att executive-rekryteringar kan vara ”slöseri med min tid”. De sökande vill också se mer kompetens och erfarenhet hos de seniora chefsrekryterarna.
– Här handlar det främst om att förstå uppdraget, branschen och chefsrollen bättre. Det framhålls att rekryterare ibland inte är tillräckligt pålästa om kandidatens bakgrund eller organisationen de rekryterar till, säger Anna och avslutar:
– Detta är ett område som vi på Signpost Executive arbetar aktivt med. Vi lägger ner mycket tid på att verkligen förstå kunden och den miljö den nya chefen kommer till. Det är därför vi också alltid är två seniora rekryterare i varje uppdrag, med egen ledarerfarenhet, så att vi fångar upp allas önskemål och krav i varje chefsrekrytering.
Minska frustrationen
Vill du att er organisation ska uppfattas som professionell när ni rekryterar till ledningsgruppen? Även när det inte blir en match? Kontakta då oss på Signpost Executive. Vi hjälper arbetsgivare bygga långsiktiga relationer med framgångsskapande chefer som gör skillnad. Tillsammans genomför vi VD-rekryteringar och chefsrekryteringar som stärker ert varumärke – och förtroendet på marknaden!

Ny guide: Bättre ledningsgrupper börjar med bättre chefsrekrytering
Bygg framtidens ledarskap med rätt rekryteringsstrategi. I vår nya guide får du insikter och en konkret checklista som hjälper dig attrahera rätt chefer – och undvika misstagen som riskerar affären.