Anna Rydbacken ny VD för Signpost

”Vill vi nå ett annat resultat när vi rekryterar så måste vi skruva på metoderna”

Signpost lägger in en högre växel och satsar framåt. Utöver ny hemsida och expansion till västra Sverige, har bolaget också en ny VD. Möt Anna Rydbacken – senior rekryteringskonsult med lång erfarenhet från såväl branschen som chefsrollen. Och en stark drivkraft att förändra.

När Anna i våras tog vid som ny VD för Signpost efterträdde hon bolagets grundare Stina Nord och Fredrika Schartau, som sedan starten 2013 delat på ledarskapet. Båda är fortsatt verksamma inom bolaget som partner/seniorkonsult.

– Med Annas referenser och väletablerade nätverk hos såväl kunder som chefskandidater ser vi alla på Signpost fram emot att kunna bygga vidare för att leverera ännu fler högkvalitativa tjänster inom Executive Search, chefsrekrytering, interim management, styrelserekrytering och personbedömningar genom Second Opinion, säger Stina Nord.

Anna kommer närmast från rekryterings- och bemanningsföretaget TNG, som är specialiserade på fördomsfri rekrytering. Här var hon under 14 år regionchef för västra Sverige samt Chief Product Officer med ansvar för utveckling av bolagets fördomsfria rekryteringsmetodik™. Hon var även ansvarig för utbildningssatsningen TNG Evolve och har utbildat hundratals chefer och HR-specialister inom kompetensbaserad rekrytering, intervjuteknik och digital kandidatattraktion.

Utmana traditionell Executive Search

I sin nya roll ser Anna fram emot att tillsammans med teamet av seniora rekryteringskonsulter fortsätta utveckla bolaget och dess Executive Search-metodik.

–Att få en sådan här chans att få fortsätta det fantastiska jobb  som Fredrika och Stina har byggt upp är en ”once in a life time opportunity”. Jag brinner verkligen för att utveckla sättet vi rekryterar på i Sverige och ser fram emot att fortsätta det som de har byggt upp i att vägleda våra kunder i att få chefer som gör skillnad på plats.

En förutsättning för att lyckas framåt menar Anna är att våga utmana traditionella synsätt och metoder:

–Det finns fortfarande ett gap mellan vad vi idag vet att vi vill, men vi fortsätter ändå rekrytera på det ”gamla” sättet. Så vi behöver damma av den gamla devisen att om vi vill ha ett nytt resultat så behöver vi förändra sättet vi gör saker på, annars kommer vi få samma resultat som vi alltid fått. Det är vi bra på inom många områden, men inom rekrytering och kanske framför allt Executive Search finns det en hel del att göra. Sådant utvecklingsarbete tycker jag är väldigt roligt.

Expanderar i Stockholm och västra Sverige

Som nytillträdd VD är Annas målsättning för det närmaste året att nå ut till ännu fler med insikterna om hur man hittar och identifierar de bästa chefskandidaterna. Chefer som skapar mest värde både nu och i framtiden.

Som ett led i det expanderar bolaget nu såväl i Stockholm som i Göteborg och västra Sverige. Målet är att bli en självklar aktör i båda regionerna samt Sverige i stort.  

Varför Signpost? 5 snabba med Anna

  1. Varför ska jag anlita Signpost när jag behöver rekrytera högre chefer?
    Utöver vår kunskap, erfarenhet och nätverk från att under snart 10 år ha jobbat med dessa typer av roller, får du även ta del av vår metodik Diversity Executive Search. Den ger dig en kompetensbaserad process i alla steg som öppnar upp och inkluderar kandidater baserat på enbart kompetens. Något som bidrar till en större bredd i urvalet. Vi hjälper helt enkelt till att nå målen om en ökad mångfald genom att tillsätta framgångsskapande chefer.
  2. Varför är Signposts rekryteringsmetodik så unik? Vad är det ni vill åstadkomma?
    Vi har hela tiden vidareutvecklat den för att möta den efterfrågan som finns om att bredda kandidaturvalet. Så den bygger på en nyfiken, öppen och objektiv approach. Våra verktyg och tillvägagångssätt gör att vi kan vägleda våra kunder i att fokusera på rätt saker och inte fastna i gamla traditioner som inte tillför något. Den är transparent och kompetensbaserad.
  3. Vad är en framgångsskapande chef? Och hur kan ni säkerställa detta?
    – En framgångsskapande chef skapar det värde som är uppdraget, både idag och i framtiden. Det säkerställer vi genom en omfattande kartläggning av framgångsfaktorerna i analysen och kravprofilstagningen. Samt att vi genom hela urvalsprocessen använder verktyg som hjälper oss ta reda på vilka kandidater vi ska kontakta och hur vi bedömer deras kompetens.
  4. Executive Search i Sverige är ganska traditionellt – vad tänker ni göra för att sticka ut?
    – Vår metodik skulle jag vilja påstå är unik. Vi öppnar upp kraven, söker kandidater på många olika sätt utifrån kompetens och inte i stängda nätverk eller redan identifierade listor. Alla uppdrag görs unika med nya sökningar. Dessutom är vi alltid minst två seniora konsulter i alla searchuppdrag. Det breddar sökbasen och perspektiven på vilka kandidater som är relevanta. De som vill få kandidater identifierade utifrån sin kompetens kommer därmed uppskatta vårt sätt att jobba. Detta då vi ofta bidrar med såväl de traditionella kandidaterna, som de kanske inte lika traditionella.

  5. Executive search är ganska mycket en black box – man tar högt betalt och sedan sker arbetet i det dolda. Tänker ni på Signpost förändra detta?
    Ja, som du säkert redan förstått är det en stor del av vår metodik. Det ska vara transparent för kunden – att förstå vad vi gör och varför vi gör det är en viktig del. Vi jobbar alltid nära våra kunder, det gör att vi kan ha mer närvaro i dialogen med kund.

Nyfiken på hur vi på Signpost kan hjälpa er hitta framgångsskapande skillnad? Läs mer om vårt erbjudande inom Executive Search och tveka inte att kontakta oss så pratar vi vidare.

Kontakta Signpost idag!