Publicerat:

Ekonomi- och HR-chef till SOS Barnbyar

SOS Barnbyar söker en erfaren Ekonomi- och HR-chef som ska leda och utveckla enheten som ansvarar för ekonomi, HR, kontor och viss IT-support. Enheten består idag av 7–8 medarbetare. Du kommer att vara en del av ledningsgruppen och rapportera direkt till Generalsekreteraren.

Om rollen

Som Ekonomi- och HR-chef har du det övergripande ansvaret för att leda och utveckla enheten. Du kommer att fokusera på ekonomi med en god förståelse också för HR-frågor, vilket gör att du kan navigera mellan både strategiska och operativa uppgifter. En viktig del av rollen är att förstå hur digitalisering och nya arbetsprocesser påverkar de ekonomiska flödena och att identifiera möjligheter för förbättrad uppföljning och analys – områden som du kommer att leda och vara djupt involverad i.

Du har gedigen erfarenhet av finansiella frågor och är van att arbeta med redovisning, affärsuppföljning och ekonomistyrning. Du kommer att vara en proaktiv partner i ledningsgruppen och kring de ekonomiska beslut och strategisk styrning.

Ansvarsområden

  • Leda enheten med ansvar för redovisning, rapportering, bokslut, budget och prognosarbete.
  • Ta fram ekonomiska analyser och underlag, samt ansvara för policy och uppföljning av inköp och upphandlingar.
  • Tillsammans med en senior HR Business Partner ansvarar du för HR-processerna, inklusive stöd till chefer, arbetsrätt och förhandlingar.
  • Bidra till att SOS Barnbyars värderingar och kultur fortsätter att stärka medarbetarnöjdheten.
  • Företräda organisationen inför styrelse, externa parter och säkerställa efterlevnad av lagstiftning och god redovisningssed.

Vem är du?

SOS Barnbyar söker en ledare med starkt driv och engagemang för att utveckla både de ekonomiska och HR-relaterade processerna. Du är prestigelös, tydlig och skapar delaktighet och engagemang inom ditt team. Ditt ledarskap bygger på psykologisk trygghet och en kontinuerlig strävan efter att bidra till organisationens utveckling. Du har hög integritet och respekt för hur etik och moral är viktiga parametrar – speciellt inom ideell sektor.

Kvalifikationer

  • Akademisk examen inom ekonomi/finans eller motsvarande
  • Flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete som CFO/Ekonomichef
  • Goda kunskaper i ekonomisystem och digitala verktyg
  • Ledarerfarenhet med fokus på förändringsledning och bygga starka team
  • Erfarenhet av operativt och strategiskt HR-arbete
  • Gärna erfarenhet av fackliga samarbeten och förhandlingar
  • Goda verbala och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
  • Grundläggande förståelse för processer inom administration och IT
  • Det är meriterande om du arbetat inom ideell verksamhet och/eller har förståelse för ekonomiska processer inom andra verksamheter än rent affärsdriven verksamhet

SOS Barnbyar arbetar världen över för alla barns rätt till en trygg uppväxt. Som medarbetare hos oss är du med och förändrar liv och SOS Barnbyar Sverige har idag ca 60 anställda. Som en del i en global federation bedriver SOS Barnbyar arbete i 136 länder i nära samarbete med myndigheter, lokalsamhälle och partners. SOS Barnbyar är en av världens största barnrättsorganisationer och med utgångspunkt i FN:s Barnkonvention och UN Guidelines for the Alternative Care of Children söker vi ständigt nya och innovativa lösningar för att säkra fler barns framtid.

Vi ger barn och unga förutsättningar att forma sitt liv och bidra till en hållbar framtid för sig själva och sina samhällen. Vi arbetar förebyggande för att familjer inte ska splittras och vi ger barn utan omsorg en ny familj. Genom samarbeten med lokala aktörer ges barn tillgång till utbildning och hälsovård och vi påverkar beslutsfattare att sätta barnets bästa i fokus. Vårt mål är att inget barn växer upp ensamt utan med nära relationer så att de kan bli sitt starkaste jag.

Barn i kris kan inte vänta – din julgåva gör skillnad för barns framtid

Privatpersoner: https://sos-barnbyar.se/jul/

Företag: https://sos-barnbyar.se/foretag/julgava/

Nästa steg

Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Sista ansökningsdag är den 6/1-2025.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Kandidater kommer i ett första steg presenteras anonymt för uppdragsgivaren. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.

Vill du veta mer innan du skickar din ansökan är du välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult Anna-Sofia Renman på 0708–178399 eller så mailar du henne direkt på anna-sofia.renman@signpost.se. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!