10 värdefulla lärdomar för framgångsrikt ledarskap
Så leder du i en VUCA-värld
Chefer står idag inför större utmaningar än någonsin. I en VUCA-värld med snabba förändringar och oförutsägbara hot har framtiden aldrig varit mer osäker. En miljö som utmanar vårt sätt att tänka och agera – och inte minst definitionen av ett framgångsrikt ledarskap.
För att möta framtida utmaningar samlades över 10 000 ledare från mer än 30 länder och delade med sig av sina viktigaste insikter. Under eventet, Oslo Business Forum, lyftes utmaningar och nya tankesätt för att inspirera till framgångsrikt ledarskap i en osäker omvärld.
Här är de 10 viktigaste lärdomarna som ledare världen över delade med sig av:
1. Skärpt fokus när bruset ökar
Nassim Taleb är en världskänd statistiker, trader och författare. Han diskuterade omvärldens osäkerhet och delade med sig av populära teorier som han har tagit fram.
Han menar att hur vi responderar på osäkerhet i en VUCA-värld kan stärka den framtida verksamheten. Och beskriver hur mekanismen bakom en överreaktion är ett exempel på den bräckliga effekt som han upplevde som trader. ”Du överkompenserar genom att koncentrera dig när det är mycket brus omkring dig. Det bruset ökar din medvetenhet om behovet av att agera och resulterar ofta i en mer robust, mindre skör lösning.”
2. Behärska nya färdigheter
Yuval Noah Harari, författare av internationella bästsäljare med fokus på makrohistoriska frågor delade med sig av insikter för att hjälpa ledare att förbereda sig för framtidens arbete.
En rädsla som Yuval identifierat hos många chefer i den digitala världen är kombinationen av avancerad AI och ny teknik som tillsammans omformar den framtida arbetsmarknaden. Den viktigaste färdigheten en chef kan besitta är därför att veta hur man tar till sig ny kunskap. Det bästa sättet att förbereda sig inför framtiden är således att utveckla sin outnyttjade potential och vara nyfiken att lära sig nya saker.
3. Värdet i psykologisk trygghet
Amy Edmondson, professor i ledarskap och management vid Harvard Business School, lät deltagarna utforska interpersonell rädsla på jobbet för att se om den kunde bli hanterad genom att bygga psykologisk trygghet.
Rädsla hindrar oss från att säga vad vi tycker. Till följd av rädsla blir vår verksamhet utsatt för en risk i dagens komplexa och osäkra omvärld, menar Amy. Chefer måste därför se till att deras team drivs av inre ambition för att de ska kunna behålla engagemang och nå nya höjder. När chefer balanserar höga krav med tillit till sina medarbetare kan psykologisk trygghet uppnås.
4. Värderingar viktigt vid framgång
Steve Wozniak, en ikon från Silicon Valley och medgrundare av Apple delade sitt perspektiv på framtiden samt den filosofi som han lever efter.
Steves intention var inte att starta ett företag eller att revolutionera en bransch. Han ville bara bli en enastående ingenjör. Men när han blev övertalad av Steve Jobs att datorer kunde förändra världen och att hans talang behövdes föddes Apple. På vägen dit förlorade Wozniak aldrig sina grundläggande värderingar, vilket han menar var en viktig faktor i framgången.
5. Räds inte för att lyfta obekväma ämnen
Lise Klaveness, före detta norsk fotbollsspelare och nuvarande ordförande för norska fotbollsförbundet, förklarade sina farhågor för sin sport och drog även paralleller för framtidsfokuserade ledare att tänka på i sina verksamheter.
Enligt Lise måste framtidsfokuserade ledare vara djärva och våga lyfta obekväma ämnen till ytan. Hon jämför utmaningarna som ledare står inför idag med de jämställdhets- och människorättsfrågor som fotbollen möter. Chefer blir därför uppmanade att agera nu för att inte i framtiden förlora förtroende hos sina medarbetare på grund av rädsla för att lyfta obekväma ämnen.
Läs även: Tryggt ledarskap allt viktigare när hela världen stormar
6. Var närvarande och modig
Carla Harris är före detta VD och rådgivare på Morgan Stanley. Hon delade med sig av guldkornen från den erfarenhet hon fått den hårda vägen för att bli en mer närvarande ledare.
Ledarskapet har blivit förändrat radikalt i linje med en ny generation som värderar transparens, inkludering och återkoppling. Ett närvarande ledarskap är därför nyckeln till att lyckas på den föränderliga arbetsmarknaden menar hon. Dock kräver ett närvarande förhållningsätt även mod vilket håller ihop de mest kritiska egenskaperna hos en effektiv ledare. Såsom autenticitet och innovation.
7. Empati = nyckeln för förändring
Martin Lindström, en av världens ledande experter på affärs-, varumärkes-, och kulturell transformation anser att ledare kan eliminera byråkrati och komplexitet med hjälp av ett verktyg: empati.
Martin medger att förändring är svårt, men anser att en omställning av affärstänket är nödvändigt. Här menar Martin även att nyckeln för att låsa upp outnyttjad potential hos sina medarbetare är att ledaren ingjuter empati i organisationen.
8. Fundera över vad som krävs
Dr. Zoe Change, lärare och forskare som är besatt av interpersonellt inflytande, delade med sig av fängslande insikter och praktiska tips för att hjälpa ledare att ta sin påverkan till nästa nivå.
Vi processar budskap i de känslostyrda delarna av hjärnan och inte i hjärnans logiska centra. Detta resulterar därför ofta i ett motstånd till våra försök att skapa en påverkan. Att komma runt det är lättare än vad många av oss tror. Dr. Zoe uppmuntrade helt enkelt ledare som vill ha engagerade medarbetare att ställa den magiska fråga. ”Vad krävs för att skapa en positiv påverkan hos mina medarbetare?”
9. Tänk i nya banor
Duncan Wardle, Head of Innovation and Creativity på Disney, avslöjade varför chefer är de största idéförstörarna och hur de kan förändra sin företagskultur över en natt.
Duncans primära tips för kreativt tänkande är att tänka utanför boxen. Att ställa djärva frågor, utmana rådande regler och konstant söka efter nya möjligheter är några av de mest effektiva vägarna för chefer att bädda för en hög innovation som en del av företagets DNA. Det är därför viktigt att fundera på hur kommande utmaningar kan bli bemötta för att få anställda att tänka i nya banor och skapa innovation.
10. Försök inte ändra världen
Steven van Bellghem är en global ledare inom kundupplevelser. Han pratade om hur man kan ge kunder ett erbjudande de inte kan motstå genom att utveckla en känslomässig kundrelation.
En bra produkt innebär inte längre automatiskt framgång. Enligt Steven är det bara ett steg på vägen. I nuläget är kundförväntningarna högre än tidigare. Detta kräver därför en exceptionell upplevelse för att företag ska lyckas på alla plan. Steven menar att du som chef ska ta med dig ett tankesätt i ditt ledarskap: Att kunder förväntar sig inte att du ska förändra världen, utan de vill du ska ändra deras värld.
Tider av snabba förändringar kräver rätt ledare, med förmåga att skapa psykologisk trygghet inom organisationen. Vill du ha hjälp med executive rekrytering för att möta en snabbföränderlig och osäker omvärld? Tveka inte att höra av dig till oss på Signpost! Så tar vi en närmare dialog om hur just era utmaningar och möjligheter ser ut framåt.