Ny kommunikationschef på Riksteatern via Signpost
”Kommer att tillföra nya perspektiv, metoder och driv”
Vi på Signpost är stolta över att ha fått förtroendet att rekrytera Sara Camursoy som ny kommunikationschef på Riksteatern. Med en bred bakgrund från både globala företag och idéburna organisationer, ser vi fram emot att följa hennes arbete med att stärka Riksteaterns varumärke och vidareutveckla dess viktiga roll i kultur-Sverige.
Den 1 januari 2025 tillträdde Sara Camursoy sin nya roll som chef för Förening, försäljning och kommunikation på Riksteatern. Här ingår hon i Riksteaterns ledningsgrupp och har det övergripande ansvaret för att stärka varumärket, öka publikantalet, attrahera fler medlemmar och stötta utvecklingen av Riksteaterföreningarna.
Med erfarenhet från organisationer som Norwegian, Rädda Barnen och Hurtigruten Group har Sara Camursoy arbetat med bland annat global marknadsföring, innehållsproduktion, varumärkesutveckling och affärsutveckling.
Sara Camursoy om sitt uppdrag
I ett pressmeddelande delar Sara Camursoy sina tankar om sitt nya uppdrag:
– Kultursektorn befinner sig i ett föränderligt landskap och här har Riksteatern en central roll. Jag är tacksam och glad över förtroendet, och ser fram emot att, tillsammans med Riksteaterns kompetenta medarbetare, engagerade medlemmar och arrangörer, arbeta för att möjliggöra högkvalitativ scenkonst för alla, överallt.
Riksteatern: Folkrörelse och nationell scenkonstinstitution
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt.
En lyckad rekrytering genom Signpost
Rekryteringen av Sara Camursoy har skett i nära samarbete med Signpost, som har lång erfarenhet av att rekrytera framgångsskapande ledare till kultursektorn.
Anna Rydbacken, ansvarig för processen hos Signpost, kommenterar:
– Vi såg tidigt att Sara Camursoys kombination av strategisk och operativ erfarenhet, tillsammans med hennes engagemang för kultur och samhällsfrågor, skulle passa perfekt för Riksteaterns behov. Hon har både kompetensen och den kreativa kraften som behövs för att möta framtidens utmaningar och möjligheter inom kultursektorn.
Riksteaterns VD: ”Nya perspektiv och metoder”
Även Riksteaterns VD Susanna Dahlberg uttrycker sin glädje över rekryteringen:
– Riksteatern är en folkrörelse som i snart ett sekel sett till så att kvalitativ teater, dans, musik och cirkus når människor i alla åldrar över hela Sverige, från Norrbotten till Skåne. Vår innehållsrika repertoar och vårt professionella arrangörskap utvecklas ständigt och i Sara Camursoy ser jag en medarbetare som kommer att tillföra nya perspektiv, metoder och driv till Riksteaterns roliga och viktiga uppgift.
Vi på Signpost tackar Riksteatern för förtroendet och önskar Sara stort lycka till i sin nya roll!
Foto bilden högst upp: Filip Häggblom
Hjälp med nästa chefsrekrytering?
Vill du veta mer om hur Signpost kan hjälpa din organisation att rekrytera högre chefer och ledare? Eller behöver du anlita en interimschef? Hör gärna av dig för att undersöka hur vi kan bistå er i nästa tillsättning! Våra kunder finns i de flesta branscher. Från kultursektorn och offentlig verksamhet till finanssektorn, industrisektorn samt olika samhällsaktörer.